شرکت ایران خودرو این روزها دست به ابتکارات عجیبی زده است. نه که فکر کنید محصولات این شرکت بیخریدار است اما به هر حال شما اگر صاحب محصولی باشید که خریداران آن به صف ایستاده باشند هم باید اندکی ذوق داشته باشید تا بتوانید حداقل همان را نگه دارید ! حالا این مشتریها ایرانی هم نبودند و اصلا خود آن محصول به درد ایران هم نمیخورد، اشکالی ندارد! مثلا یکیاش همین تولید «سمند فرمان راست» است. حالا که در ایران قوانین راهنمایی و رانندگی به طوری است که تولید چنین خودرویی برای مشتریان ایرانی بیمعناست دلیل نمیشود خلاقیت خودروسازان ایرانی محدود شود. همین محصول به کشورهای پاکستان، اندونزی، سریلانکا، استرالیا، هند و نپال صادر میشود! مدیر فروش صادرات ایران خودرو در گفتگویی به خبرگزاری برنا گفته است «تولید سمند راست فرمان یکی از اهداف استراتژیک ایران خودرو است» این، یعنی قضیه زیاد هم شوخی نیست. اما خلاقیت ایران خودروییها به همین جا ختم نمیشود. همیشه گفتهاند بعضی از محدودیتها خودش باعث خلاقیت و نوآوری میشود! مثلا اینکه آقایان همیشه از نوع رانندگی خانمها مینالند، دلیل نمیشود دیگر اتومبیلشان را به دست خانمها نسپارند چون ایران خودرو فکر اینجایش را هم کرده است و تصمیم گرفته خودروی مخصوص خانمها بسازد؛ البته این تصمیم هیچ ربطی به این ندارد که آقایان توانایی بیشتری در رانندگی دارند چون این خودرو (مثل تمام خودروهای دیگر) نوع رانندگی را تغییر نمیدهد. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با همین موضوع نوشته است که خودروی مورد نظر دارای بسیاری از خصوصیات رایج در بازارهای جهانی است، اما به عنوان یک اتومبیل زنانه در فرهنگ ایران عرضه میشود. مثلا بعضی از خصوصیات این اتومبیل عبارتند از: دنده اتوماتیک، دستگاه الکترونیکی کمک به پارک اتومبیل، سیستم رهیابی و ابزار خاصی برای تعویض چرخ، ظاهرا با این نظر که رانندگان زن فاقد مهارت فنی همتایان مذکر خود هستند. در این اتومبیل دستگاههای خاصی نیز برای هشدار هنگام پنچری چرخ تعبیه میشود و قرار است این محصول با رنگهای ملایم «زنانه» تولید شود، مثلا تودوزی آن مطابق سلیقه زنان باشد و حتی سیستم صوتی و تصویری خاصی نیز برای سرگرم کردن بچهها در آن تعبیه شود. این نوع خودرو اگر چه قرار است مثل مدل سمندهای فرمان راست به کشورهایی مثل سوریه و ونزوئلا هم صادر شود، اما برخلاف آن مدل ابتدا فقط برای مصرف داخلی تولید خواهد شد. گاردین مینویسد که فکر طراحی این اتومبیل حاصل افزایش سریع در شمار رانندگان و اتومبیل داران زن است و بر اساس تحقیقاتی در مورد سلیقه و خواست بالای این گروه از مصرف کنندگان و با دریافت سفارش از مشتریان ساخته و عرضه میشود. بههرحال نیازهای زنان با مردان متفاوت است و به عنوان مثال زنان به خرید میروند و بچهها را به مدرسه میرسانند و در نتیجه این اتومبیل دارای ویژگیهای خاصی است که آن را از سایر اتومبیلها متمایز میسازد. مثلا این که اتومبیل مورد نظر زیباتر است، رنگهای شاد و جذاب دارد مثل قرمز (انگار گزارشگر گاردین هم پرسپولیسی است) عرضه خواهد شد و در داخل آن نیز تزئینات خاصی از جمله برای داشبورد مورد استفاده قرار میگیرد، اما مهمترین موضوع برای زنان این است که اتومبیل باید راحت و راندن آن آسان باشد. منبع:جام جم
محمدرضا
چهارشنبه 26 فروردینماه سال 1388 ساعت 10:25 ق.ظ